Letecké školy na území protektorátu používající letouny Bücker Bü 181

16. února 2016 v 15:45 | Zdeněk Svatoš
Letecké školy/FFS na území protektorátu Čechy a Morava.

Během 2.světové války se na území protektorátu soustředilo přibližně 15 % veškerého německého pilotního výcviku. Od listopadu 1944 sídlilo dokonce v Praze velitelství 3. letecké školní divize podřízené Luftflotte 10, která měla na starosti výcvikové a doplňovací úkoly v rámci celé Luftwaffe. Na celém území byly rozmístěny tzv. letecké výcvikové pluky (Flieger-Ausbildungsregiment, FAR), které se skládaly ze škol (FFS) a leteckých výcvikových praporů. Piloti, kteří se cvičili v těchto leteckých školách absolvovali základní a pokračovací výcvik, na který navazovalo školení pro let bez vnější viditelnosti a letecké válečné školy. Po skončení tohoto programu odcházeli piloti do speciálních operačně výcvikových škol, které se už nacházely mimo území Protektorátu.

V letech 1943-44 působily na našem území tyto výcvikové jednotky: FFS 32 v Pardubicích, FFS 71 v Prostějově, Blindflugschule 2 v Brně, Blindflugschule 3 v Praze-Ruzyni, FFS 12 tamtéž, FFS 14 v Praze-Kbelích, FFS 32 v Brně, FFS 33 v Praze-Ruzyni, FFS (A/B) 24 v Olomouci a FFS (A/B) 13 z Plzně.

Jediná letecká škola, která používala oficiálně k výcviku letouny Bücker Bü-181 byla:

Letecká škola Pardubice / FFS (A/B) 32 Pardubitz (Flugzeugführerschule A/B 32)
Škola měla letový park skládající se z letounů: Ar68, Bü131, Bü-181, Fw58, He45, He72, Kl35, Š328, E-39, SG38, W33, W34.
Založena v říjnu 1939. K rozpuštění školy došlo 25.1.1944, kdy její zbytky převzala FFS (A) 9 v Grottkau.
Pardubické letiště si Luftwaffe vybrala primárně jako letiště výcvikové, ale sekundárně bylo používáno jako doplňovací a
opravárenské.Jako pracovní plochy pro výcvik byly k letišti přidruženy ještě letiště Chrudim, Zbraslavice, Skuteč (tj.
Chrudim, Sbraslawitz, Skutsch).


Poslední oficiální nasazení školních letadel Bücker Bü-181 v protektorátu 1945.

25.4.1945 vybraní piloti Luftwaffe od III./SG 2 Immelmann odjeli do Mariánských Lázní, kde převzali na letišti nejméně 17 kusů letadel Bücker Bü-181 a ve třech fázích - časně ráno 27.4, v noci z 27.4. na 28.4.1945 a časně ráno 29.4.1945 - tyto stroje přelétli do Milovic-Milowitz.

4.5.1945 poslední známé cvičné lety na letounech Bücker Bü-181.
08.května 1945 radikálové z III./SG 2 odjeli z vojenského výcvikového prostoru Milowitz-Milovice do Mariánských Lázní.
Podle českých pamětníků bylo místo setkání v obci Straky, v blízkosti letiště Milovice (Boží Dar) ve 12 hodin.Někteří členové III./SG 2 bojoval u II./SG 2 v Lužici v dubnu 1945 a zde upadli do sovětského zajetí. Všichni muži III./SG 2 z Milowitz vstoupili do amerického zajetí v Mariánských Lázních. Po omezenou dobu byli ke konci května 1945 propuštěni. Je možné, že některé převezli do Karlových Varů do zajateckého tábora na letišti Marienbad (Flaschhütte, Skláře).
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama