Havárie letadel Bücker Bü-181 Luftwaffe

15. února 2016 v 16:27 | Zdeněk Svatoš/info od historika Jürgena Freitaga |  Nehody letadel Bücker Bü-181/Zlin
Nehoda č.1.

Smrtelná letecká nehoda instruktora seržanta Heinze Dürrensteina.
Nehoda se udála 8. června 1944 na letecké základně Langenlebarn v Německu.
Na okruhu se ten den střídalo několik žáků pod dohledem instruktora Feldw. Heinze Dürrsteina. Jeden z pilotů-žáků Gefreiten Hajo Roy přistál předčasně s technickou připomínkou, že mu motor u jeho letounu Bücker Bü-181 s imatrikulací TP + WR (výrobní číslo 210126) vynechává. Instruktor se rozhodl tvrzení pilota-žáka osobně prověřit a sám usedl za řízení Bü-181.
Havárii seržanta Dürsteina byla pozorována praktikanty-piloty Karlem Meyerem, Helmutem Reinoldem a Horstem Krischkem. Přesné okolnosti nehody vykresluje Karl Meyer takto:
Náladový instruktor vyhodil pilota-žáka desátníka Hajo Roye z kabiny cvičného školního Bückeru Bü-181 a sám odstartoval ke kontrolnímu letu. Na hraně letiště v malé výšce nad terénem ovšem motor Bü-181 přestal fungovat. Místo toho, aby instruktor letěl rovně a pokusil se o nouzové přistání přímo před sebe do terénu tak udělal strmou zatáčku, pravděpodobně k pokusu návratu do výchozího bodu na letišti. Ale malá rychlost a výška nestačila k dokončení manévru. Stroj dopadl hned vedle muničního skladu na začátku letiště. Dürrenstein okamžitě zemřel v troskách letounu... ...."
Druhý den Luftwaffe vystrojila vojenský pohřeb. Instruktor se pravděpodobně nechtěl schodit před žáky-piloty tak udělal fatální chybu a snažil se letoun zachránit a přistát na letišti. Dle příručky má ovšem každý pilot v takovém případě se snažit o bezpečné přistání před sebe do terénu dokud má ještě rychlost a výšku a nesnažit se vracet zpět.Jedná se o častou chybu. Špatné rozhodnutí, hrdost, náladovost instruktora v daný okamžik, možná i únava kladená na učitele létání rozhodla o jeho osudu.


Nehoda č.2

O několik dní později 12.července 1944 došlo k další smrtelné nehodě pilota-žáka Flg. Kurta Güthela z letecké školy A/B 112. Žák nezvládl řízení Bücker Bü-181 nad letištěm Langenlebarn a zřítil se na plochu letiště. Pilot byl na místě mrtev.

Nehoda č.3

Další nehoda se udála na letišti Langenlebarn 10.srpna 1944 zemřel pilot-žák GFR. Peter Tongeren havaroval na letadle typu Bücker Bü-181. Krom letadel popisovaných Bü-181 došlo na tomto letišti k řadě dalších těžkých leteckých nehod např. letadel Gotha Go-145 nebo Siebel Si-204 a dalších.

Nehoda č.4

Dne 22. října 1944 odletěla z letiště Tiefflug dvojice školních letounů Bücker Bü-181 směr domovské letiště Langenlebarn. Při zpátečním letu ve formaci, ale došlo v malé výšce ke srážce těchto dvou letadel. Pravděpodobně to byla chyba jednoho z dvou žáků. O život přišel jeden z letových instruktorů a dva žáci. Druhý instruktor srážku zázrakem přežil.Černý den pro Luftkriegsschule 7.

Nehoda č.5

Dne 22. října 1942, seržant Eberhard Plehn a jeho žák-student Sergeant Horst Otto zemřeli, když se jejich letadlo typu Bü-181 s výrobním číslem 210130 zřítilo nedaleko města Winkeldorf.

Nehoda č.6

Dne 4. září 1943, desátník Fritz Heinrich smrtelně havaroval při přeletu na typu letounu Bücker Bü-181 s výrobním číslem 210128.

Nehoda č.7

Dne 25. září 1943, student pilot desátník Gerhard Stolz zemřel při srážce s jiným letounem. Student Gerhard Stolz letěl v Bückeru Bü-181 s imatrikulací SK + WD. Ve špatném počasí při navigačním letu se rozhodl pilot-žák vrátit zpět na letiště Gröpfritz. U letiště se střetl ve špatném počasí s jiným letadlem.

Nehoda č.8

Ve stejný den 25.září 1943 zahynul desátník Günter Steinke při nehodě u Herny na typu letounu Bücker Bü-181 s výrobním číslem 330268.


Nehoda č.9

Druhý den 26.září 1943, došlo k další nehodě Bücker Bü-181 pravděpodobně spadající pod FFS (A) 32 Pardubitz.
Desátník Fritz Stösser zemřel při havárii u Kumburka u Hradce Králové s typem letounu Bü 181 s výrobním číslem 330129.
Německý letoun Bücker Bü 181 zavadil o vrchol mohutného buku.Křídla zůstala zaklíněna v koruně stromu.Trup dopadl na zem i s pilotem.Mladý pilot na následky vážných zranění hlavy v nemocnici v Nové Pace zemřel.


Nehoda č.10

K havárii dalšího cvičného letounu v protektorátu došlo například 18. dubna 1944 u obce Valštejn při, které pilot-žák Fritz Mayer zemřel.Jednalo o Bücker Bü 181 označení SG- XN Wnr.330335, který narazil do kopce. Stroj patřil letecké škole Neudorf u Opole.

Nehoda č.11
Ve stejný den 18.dubna 1944 došlo nedaleko Valštejna k další nehodě školního Bückeru Bü-181, který havaroval o 7km dále u Města Albrechtice. Náhodné dvě na sobě nezávislé havárie německých cvičných letadel Luftwaffe.




Nehoda č.12 (Zajímavost, novinka NEWS 2015 !!!! )

V posledních dnech 2.sv.války v květnu 1945 u Německého města Baek havaroval Panzer Bucker Bücker Bü-181. Tento letoun byl v dubnu 1945 upraven pro nesení 4 kusů panzerfaustů 100!!Při nedodě zahynula dvou členná posádka. Oběti leteckého neštěstí se stal poručík Julius Haak (30 let) ze Stuttgartu a šikovatel Hans Tietzel (25 let,který se narodil ve Frankenbergu / Sachsenu). Pravděpodobně se jednalo o stroj Bücker Bü-181 imatrikulace RM+LB !!! Tato posádka prodělala výcvik na vojenské základně Perleberger. Zde se formovala speciální jednotka pro napadání kolon lehkýma upravenýma školníma letounama Bücker Bü-181.Nehoda se ovšem udála na detašovaném polním letišti (spíše upravené louce) u města Baek odkud se měla následně pokoušet napadat postupující spojenecké kolony nepřátel. Louka byla asi jen narychlo upravená plocha, která nebyla né z cela vhodná pro provoz letadel, ale pod tlakem válečných událostí a stavu na frontě se nedalo moc otálet a hledat ideální bezpečnou letištní plochu. Válka se neptá! Při jednom vzletu měla posádka Haak s Tietzelem narazit do stromů na konci letiště/louky. Plocha byla asi krátká a okolní výškové překážky neupraveny? Stalo se to po startu, protože dle svědků měl tento Bü-181 při nárazu stále podvěšeny čtyři panzerfausty 100. To znamená, že se tento konkrétní Bücker pokoušel odlétnout v květnu v posledních dnech války do akce!!Tím se posunula historicky doba nasazení těchto posledních PanzeBuckerů proti spojencům!!Poslední akce Panzerbuckerů se datuje totiž kolem 24.dubna 1945!!!!Výbuch čtyř podvěšených panzerfaustů na křídlech umocnil zničení letadla i s posádkou. Posádku díky výbuchům nešlo zachránit, ani se o ní pokoušet.Těla letců byla převezena do kostela v městě Baek, kde jsou zapsáni v knize mrtvých jako dva vojáci bez identifikace, ale s poznámkou, že jsou to oběti leteckého neštěstí. Jde o zajímavou zjištěnou událost z roku 2015.


Nehoda č.13

Dne 5. ledna 1945 se v Sudetech mezi Nakléřovem a Tisou zřítilo německé cvičné letadlo Bücker Bü 181C-3. První pilot, svobodník Otto Schlosser, byl s těžkým zraněním převezen do lazaretu v Ústí. Druhý pilot, svobodník Otto Jaeger, zemřel na místě. Tehdy ještě při cvičném letu.

Nehoda č.14

Další panzerbucker Bücker Bü 181 se zřítil do Labe nedaleko Brné. Před osmou hodinou večerní s ním v sobotu 14. dubna 1945 četař Eifel od noční bitevní a protipancéřové jednotky Straubing už nedokázal přistát na domovském letišti. Vyvázl z nehody bez zranění.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama