Bojové nasazení Bü-181 s panzerfaustama 1945

31. ledna 2014 v 9:47 | Svatoš Zdeněk


K bojovému nasazení letounu Bü-181 došlo na samém sklonku války.Poslední hmotný soupis letounů Bu-181 pochází z 30. Září 1944: Celkem hlášen z pilotních škol stav 1458 kusů Bu-181.V lednu a únoru 1945 Luftawaffe disponovala 10,500t leteckého benzínu, který podléhal velice přísnému přerozdělení.Přednost měla technika používána na východní frontě proti ruským postupujícím kolonám.Luftwaffe omezila 4.března provoz letounům s velkou spotřebou benzínu a upřednostnila např. právě cvičné letouny Bu-181, Go-145 a Ar-66 s malou spotřebou.Luftwaffe použila k těmto úkolům na kolony ještě letouny Ju-87 Stuka(2./NSG 9, S.G.2).Vzhledem k nízké spotřebě Bu-181 pouhých 25 litrů paliva A3 za hodinu se stal vhodným kandidátem na sebevražedné mise.General Flieger Karl Koller proto nařídil 21. Březnu 1945 aby generál Gerd Von Massow poskytnul 300 letadel tohoto typu Bu-181 s posádkami a technickým personálem pro tyto mise.
Luftwaffe vytvořila například speciální jednotky 1, 3 a 8.Panzer Jasta( 1, 3 a 8 Panzerjagdstaffel) a Nachtschlachtkommando 9 (velitel Hauptmann Hubertus Jennes) a Nachtschlachtkommando 4.Jejich úkolem bylo napadat pozemní cíle, především tankové pancéřové kolony, mosty a pontonové mosty.3 Panzerjagdstaffel operovala v Tübingen oblasti jižního Německa a 8 Panzerjagdstaffel operovala v oblasti Halberstadt.1.Panzerjagdstaffel létala z letiště Parchim(do 30.dubna).Nachtschlachtkommando 9 operovalo v severním Německu z letiště Perleberg.Nachtschlachtkommando 4 působila od 26.března z letiště u Schwerinu, kde původně sídlila FFS A/B72. Jednotka 3 Panzerjagdstaffel byla založena začátkem března 1945 na letišti Kaufbeuren.Jednotka používala cvičné lehké letouny Bü-181, které se podařilo začátkem dubna upravit.Posádkou Bü-181 byl pilot a pozorovatel. Jednotka obdržela kvalifikované zkušené instruktory létání z letecké školy FFS A/B23 v rámci Staffelsfuehrera nadporučíka Karl-Heinze.Jednotku čekal nelehký úkol díky svému nebezpečnému určení.Velení plánovalo použít Bü-181 k bezprostřednímu napadení kolon v malé výšce kolem 30m ve vzdálenosti od cíle cca 70m,ale maximálně 100m !!!Neohrožený piloti cvičili na téměř 500 metrů od nepřátelských tanků !!Pilot musel po odpálení panzerfaustu ostře pryč, aby unikl tlakové vlně z explodující rakety a z dosahu střepin.Velice náročný manévr v malé výšce pod nepřáterlskou palbou !!!Napadání pancéřových kolon se plánovalo buď v noci, za rozbřesku nebo k večeru při západu slunce aby se alespoň částečně eliminovala rychlost, zranitelnost bez pancéřování a další techn.vlastnosti letounu Bü-181.Tím pádem velice náročné podmínky a úkoly kladené na pilota lehkého, pomalého a nepancéřovaného Bü-181.Cvičný lehký Bücker nahradil rychlé, těžké pancéřové bitevníky Focke-Wulf Fw190F/G nebo Henschel Hs 129.Jediná šance na úspěch Bü-181byl moment překvapení, chladnokrevnost pilota a přízemní nebezpečný let nad členitým terénem a velké štěstí.První speciálně upravený Bü-181 odstartoval 1.dubna 1945 z letiště Trebbin.Imatrikulace letounu byla RM+HE.Každý cvičný let byl zároveň v prostorech nad Německem, kde měla spojenecká vojska koncem roku 1944, začátkem roku 1945 totální vzdušnou nadvládu velice riskantní a mohl se zároveň považovat za bojový let.Kdykoliv mohl být některý z letounu ve výcviku sestřelen spojeneckou stíhačkou.Výcvik probíhal vlastně v bojové zóně.Pilot se při výcviku musel soustředit na cvičný úkol, ale zároveň musel hlídat prostor koleme sebe aby jej nenapadla spojenecká stíhačka.Takže jistě nic příjemného na psychiku pilota a operátora.Můžeme si položit otázku proč tato skupina pilotů riskovala v samém sklonku války svůj život?Velení Wermachtu, SS, Volkssturmu nasazovalo v posledních měsících vše co uneslo pušku, granát nebo panzerfaust.Nešetřilo ani 15-leté děti.Natož zdravé piloty, kteří nemají letouny a nemají tudíž již uplatnění pro boj.Pilot si tedy mohl vybrat.Buď se stát rychle potravou pro kulky a katuše nebo se nechat v první linii rozmašírovat pásama ruských tanků v zákopech.A nebo zkusit přežít u nějaké speciální skoro sebevražedné jadnotky jako např. 3.Panzer Jasta jako pilot nebo pozorovatel/operátor.Startovalo se jen 2x nebo max.3x denně k bojové akci.Brzy ráno za rozbřesku, k pozdnímu večeru za šera nebo až v noci pod rouškou tmy.Někdy se nemuselo při výcviku dokonce vzlétnout díky špatnému počasí nebo poškození dráhy od bomb vůbec.Tak šlo získat další den na přežití.Šance na přežití tedy riskantní, ale pořád lepší než jako voják u pozemního vojska.U letectva bylo vždy lépe ve všech směrech než u ostatních složek armády.Takže získat místo v nějaké Panzer Jasta nebo Nachtschlachtkommandu v březnu nebo dubnu 1945 bylo víceméně štěstí.To platilo samozřejmě i pro pozemní personál.Nelze se tedy divit těmto pilotům ani náhodou.


Bü 181 'Bestmann' WNr 501659.Imatrikulace:RM+HE.Postavený v Československu na počátku roku 1944.Jednotka:FFS A/B 23.Letiště Trebbin 1.dubna 1945.Foto níže.





















Konečně bojové nasazení letounu Bü 181 Bestmann 3.Panzer Jasta:

3. Panzer Jasta obdržela dne 19.dubna 1945 svůj první rozkaz k bojovému úkolu.Začal křest ohněm pro letouny Bü-181.Šest Bestmannů odstartovalo v 20.20 hodin z letiště Ringingen do prostoru Tübingenu. Ačkoli se posádkám nepodařilo objevit tankové kolony podařilo se jim zničit některé spojenecké zásobovací kamiony. O den později 20.dubna odstartovala skupina Bü-181 na další akci k příležitosti narozenin Adolfa Hitlera.Bückery opakovaně útočily na postupující kolony. V následující třech dnech došlo k několika dalším akcím.21.dubna napadla skupina Bu-181 ruskou tankovou kolonu.Ani jeden ze strojů Panzerbucker se zpět na základnu nevrátil.Všechny stroje sestřeleny.Přežil pouze jeden pilot.22.dubna proběhlo napadení zásobovacích kolon převážející palivo.Název pro tyto akce byl ,,Panzerknacker".Podařilo se část nákladních vozidel zapálit a zpomalit postup kolon.Zpět na letiště Grossenhain se nevrátila dvě letadla Bu-181.Jedna osádka při návratu havarovala přímo na letišti.Letoun 100% odepsán ze stavu.Posádka zraněna.23.dubna napadení seřadišť se stojící pozemní technikou spojenců u velkých důležitých křižovatek.Spíše se jednalo již jen o narušování spojeneckých zásobovacích kolon nebo seřadišť s odstavenou technikou.Přesto se podařilo poškodit několik nákladních aut a vytvořit zmatek.Všechna letadla se vrátila na letiště s různým stupněm poškození.v podvečerních hodinách se podařilo opět odstartovat k dalším rušícím akcím.Ani velká odvaha pilotů nedokázala zastavit postup spojeneckých kolon ze všech stran.Především těch Sovětských.Většina letounů z této akce přistála na různých volných plochách již za tmy.Bylo poškozeno několik strojů.K opravám již nedošlo.Letouny později zapáleny a zničeny vlastníma osádkama druhý den.Za úsvitu 24. dubna 3. Panzer Jasta vzlétla pravděpodobně na poslední bojovou misi ve 2.sv.válce,.......V tomto případě cíle nebyly ani spojenecké tanky ani jiné spojenecké cíle, ale opuštěná německá letadla vlevo na poli u Memmingenu. Poté co poslední letuschopné letouny Bü-181 provedli poslední akci se vracela zpět přes řadu různých letišť na Bavorské straně Alp.Piloti se vzdali Američanům v Reit im Winklenu 9. května 1945 i s technikou.
Zajímavost:

Dva 24-letí podůstojníci letečtí instruktoři Hans Ficker a Werner Meyer ukradli za úsvitu dne 19. dubna jeden letoun Bü-181 z hangáru při leteckém poplachu.Sám Ficker ztratil bratra v bitvě o Británii a sám byl těžce zraněn při havárii v října 1944.Ukradený letoun patřil k letce 3. PzJgSt.Podařilo se jim vytlačit letoun z hangáru a nastartovat motor.Štěstí stálo při obou mužích, protože letoun byl připraven s plnou zásobou paliva od předchozído dne 18.dubna k bojové akci po skončení posledních závěrečných zkoušek útoku na takové kolony.Muži se rychle dostali do vzduchu a zamířili směrem k Bregrenzu u švýcarských hranic.O devadesát minut později přistáli ve Švýcarsku na letišti u Duebendorfu.Konkrétně tento letoun sloužil v řadách Swiss Air Force do poloviny padesátých let.

8. Panzer Jasta působila 12.dubna na letišti Magdeburg - jih s 12 letouny Bu-181 Panzerbucker.
14.dubna 1945 havaroval Bu-181 z 8.Panzer Jasta u Straubingu po nočním náletu na nepřátelské kolony.Jeden člen posádky Uffz Eifel nezraněn.Druhý člen posádky buď utrpěl zranění nebo padl?



K dalšímu ztajímavému nasazení letounů Bu-181 došlo na Balkáně u Chorvatského letectva

Ke konci června 1944, ZNDH ( Zrakoplovstvo Nezavisne Države Hrvatske, ZNDH), získala 22ks letounu Bücker Bü-181 Bestmann.Letadla patřila k 19. a 20. Dopravní Squadroně.Každá Squadrona obdržela pět letounů.Zbytek Bü-181 putoval do 1. Pilotní školy.Kromě běžných povinností kladené na Bü-181 byly tyto letouny použity k přepravě čerstvého masa z Bosny do Záhřebu, kde byl nedostatek potravin.Takže letoun převážel např. hovězí dobytek viz fotka níže.

 


Komentáře

1 oxeye oxeye | Web | 9. září 2016 v 6:50 | Reagovat

půjčka u české spořitelny diskuze :-(

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama