Výcvik izraelských pilotů na C-106/C-6

8. ledna 2013 v 9:24
Výcvik pilotů
První letadla, která Izrael z československých dodávek dostal, byly letouny S-199. Byly to letouny své doby a byly to stroje ne zrovna vydařené. Ale byly zde a bylo potřeba na nich bojovat. Jelikož to byl náš poválečný výrobek, je logické, že je mimo naši zemi nikdo neznal. Jiná situace byla u letounů Spitfire, ale i zde bylo mnoho adeptů, kteří je nikdy neměli možnost pilotovat a mnoho z nich je ani nevidělo.
Bylo dojednáno následující:
- přeškolit určené zkušené piloty na letouny S-199 které se už chystaly v Kunovicích na cestu do Palestiny v počtu 30 až 35 pilotů.
- vyškolit z 35 rekrutů piloty pro kurýrní a dopravní letecké služby a po výběru pokračovat v doškolení na piloty bojové.
- na Vojenské odborné škole leteckých mechaniků v Liberci vyškolit pozemní technický personál. Tedy zbrojíře, motoráře, krajkaře a skládače padáků. Předpokládaný počet tedy byl 70 lidí
- na Letecké spojovací škole v Chrudimi vyškolit spojovací specialisty a pozemní naváděcí personál v předpokládaném počtu do 30 lidí.
Výcvik, který probíhal zcela utajeně, se nazýval Akce DI - Důvěrné Izrael. Izraelští letci ale nebyli žádní nováčci. Byli to zkušení piloti, kteří již bojovali za druhé světové války. U nás se museli přeškolit a odlétali zpátky na spitfirech a messerschmittech."

První pilotní kurs.
První kurs se rozběhl v květnu na letišti V Českých Budějovicích, u 5. leteckého pluku spadajícího pod II. letecký sbor. Velká část létajícího a velitelského personálu prodělala válku v sestavě 312. československé stíhací perutě.
· Velitelský roj 2. ld 1945-49 s letouny C-2, C-4, C-6 a C-8 s kódovým označením EV.
· Letecký pluk 4 v Českých Budějovicích byl založen v roce 1945 z letky A
· Letecký pluk 5 v Českých Budějovicích byl založen 28.10.1945 z letky B
U leteckého pluku 5 v Českých Budějovicích mezi květnem a říjnem 1948 proběhl výcvikový kurz, jímž prošlo 33 izraelských stíhačů. Finální fáze jejich výcviku probíhala na strojích S- 199, někteří prodělali užší specifikaci výcviku na Spitfirech označovaných jako S-89.
Letecký pluk 5, který vznikl 28. října 1945 z letky "B" 312. stíhací peruti. Byl dislokován na letišti Planá u Českých Budějovic, od června 1949 pak na letišti Plzeň-Bory. V době kdy probíhaly letecké kursy pro Haganu.

Pluk měl k dispozici letouny S-89, CS-199, Bücker Bü-131D, Bücker Bü-181B(C-106 a C-6), C-104, C-4 a C-2.

Zde procházeli piloti výcvikem zejména mladí, již doma vycvičení piloti. Po obvyklých rozletech na dvouplošnících Bückerech Bü 131D (C-4, C-104) a dolnoplošnících Bü 181B (C-6 a C-106), létali frekventanti Stíhacího výcvikového střediska na Aradech Ar 96B označovaných C-2. Z těchto strojů potom přecházeli na cvičně-bojové CS-199 a z nich pak na bojové S-199, respektive na Spitfiry LF.Mk.IXE označované S-89.
Stíhací výcvikové středisko fungovalo v Českých Budějovicích do března 1949,

Zajímavost:
Poslední oblastí československé pomoci bylo zřízení židovské brigády, která byla vycvičena na Moravě. Jádro této brigády ve které bylo na tisíc mužů, byli členové, kteří byli během druhé světové války v Sovětském Svazu založené československé jednotce generala Svobody (Svoboda se stal roku 1968 československým prezidentem). Klíčovou postavou byl major Antonín Sochor. Tato brigáda později měla sloužit k posílení moskevského vlivu v Izraeli. Izrael si byl tohoto nebezpečí vědom a proto brigádu rozdělil, tak aby nemohla působit jednotně. Sovětští špióni následně opustili Izrael. V padesátých letech již bylo jasné, že se Izrael žádným komunistickým státem nestane a československo-izraelská romance skončila. V prvních volbách do izraelského parlamentu získala komunistická strana pouze 3,5% hlasů, což byl dost špatný výsledek. V prvním Knessetu seděli poze čtyři komunističtí poslanci.
Vzpomínka pilota Moshe Peleda:
"Arabské země vůbec nepočítali s nasazením československých letadel, to pro ně byl šok". K rozhodujícímu nasazení letadel došlo při bojích o Tel Aviv. Bojová linie byla vzdálena jíž jen 20 km od města, nebyla žádná možnost k dalšímu ústupu, západně od města je již jen moře. Tel Aviv zachránili Avie S-199. Tyto letouny byly díky své neobratné obslužnosti nazývány "mula". Ale i jiné pojmenování se uchytilo - "sakin" - nůž.
Tyto letouny měly velmi zajímavou historii. V Československu byly po válce nejprve vyráběny německe Messerschmitty s motory z produkce Daimler Benz. Sklad motorů vyhořel a Češi osazovali motory firmy Junkers, které byly dříve montovány do bombardérů. "To bylo, jako montovat motory z náklaďáků do vozů taxislužby", vzpomíná Manor na těžce obsluhovatelné mašiny. Největší problém byl, že letadla při startu nebyly schopny držet stopu, často se položily na křídlo, zavadili o zem a začaly hořet. Tak přišli o život tři mladí Izraelci během výcviku v Československu. Messerschmittská konstrukce na druhou stranu umožňovala jednoduchou demontáž k transportu, což bylo pro tuto tajnou operaci výhoda. Avia tehdy vyrobyla na 500 letounů typu S-199 z nihž Izrael odebral 25.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama