Bü-181B v leteckém učilišti Prostějov 1945

4. ledna 2013 v 15:44
OBNOVENÍ ČINNOSTI UČILIŠTĚ
Po skončení 2.světové války prostějovské učiliště opětovně zahájilo svoji činnost již v průběhu června 1945. Velitelem VLU se stal příslušník čs. letectva ve Velké Británii plk. let. Josef Duda. U učiliště postupně vznikla řada kurzů, kde probíhal přeškolovací a instruktážní výcvik zahraničních i domácích pilotů. Vzhledem ke špatnému stavu prostějovského a stichovického letiště se pilotní výcvik v roce 1945 odehrával jen na letišti v Olomouci-Neředíně, kde se létalo již od 3.9.1945. V prosinci téhož roku došlo k přejmenování školy na Letecké učiliště. Při říjnových oslavách vzniku ČSR byl v roce 1945 v Praze zástupcům učiliště slavnostně navrácen původní prapor.
Postupné zprovoznění prostějovského a stichovického letiště umožnilo rozšiřovat rozsah výcviku budoucích pilotů čs. vojenského letectva. V Prostějově se začalo létat od 15.3.1946 a ve Stichovicích od 15.července téhož roku. Rostoucí počet pilotních škol a kurzů si vynutil 15.1.1946 vytvoření organizačních mezičlánků v podobě "Velitelství pilotních škol a kurzů", zřízených na letištích v Prostějově a Olomouci. Dnem 26.2.1946 byla zmíněná velitelství přejmenovaná na Pilotní školy I a III. V červenci téhož roku je doplnila Pilotní škola II ve Stichovicích. Na letišti v Olomouci se odehrával elementární výcvik na letounech C-6 (Bücker Bü-181B) a později i C-106 (Bü-181B s čs. motorem Minor), zatímco v Prostějově a ve Stichovicích probíhal pokračovací výcvik na letounech C-2 (Arado Ar-96B). Od roku 1948 se ve Stichovicích začali cvičit i piloti dvoumotorových letounů C-3 (Siebel Si-204D). Na své pilotní řemeslo se žáci učiliště připravovali zhruba dva roky. O stále větším rozsahu leteckého výcviku svědčí i skutečnost, že v roce 1947 bylo u učiliště odlétáno 37.259 hodin.
Stejně tak jako celou čs. armádu i Letecké učiliště v Prostějově postihly personální čistky, uskutečňované od února 1948. Do čela školy byl místo propuštěného plk. Dudy postaven jeho dosavadní zástupce plk. Jaroslav Studený, bývalý příslušník 310.stíhací perutě ve Velké Británii a 1.čs. smíšené letecké divize v SSSR. Po necelém roce jej postihl osud jeho předchůdce a ve velení školy se následně v krátkých intervalech vystřídalo několik důstojníků. K určité personální stabilizaci došlo až v roce 1950, kdy se velitelem školy stal po návratu ze studia v SSSR pplk. Rajmund Orel.

Po vycvičení dostatečného počtu pilotů docházelo k postupné redukci leteckých školních útvarů. Již v roce 1953 zanikly pluky v Prešově a Piešťanech. O rok později je následovaly útvary v Trenčíně a Hájníkách. Velitelství školy zůstaly podřízeny pouze 1.lšp v Olomouci a 4.lšp v Prostějově, přečíslovaný k 1.10.1954 na 2.lšp. Na podzim následujícího roku se prostějovský pluk přestěhoval do Čáslavi a olomoucký do Prostějova (některé letky využívaly letiště ve Stichovicích). V tomto roce příslušníci školy odlétali "jen" 49.671 letů v celkové délce 13.841 hodin. V roce 1954 byl pilotní výcvik prodloužen na tři roky.

Svoje působení v Prostějově Letecké učiliště završilo v roce 1959 a v návaznosti na reorganizaci vojenského leteckého školství se přemístilo na východní Slovenko. Velitelství školy bylo redislokováno z Prostějova do Košic (srpen), 1.lšp z Prostějova do Prešova (srpen) a 2.lšp z Hradce Králové do Košic (listopad). Současně LU od Leteckého technického učiliště, které v téže době procházelo transformací na Technické učiliště, převzalo přípravu středního pozemního zabezpečovacího personálu. Ve Stichovicích zůstala jen zahraniční výcviková letka, vytvořená pro školení pilotů spřátelených zemí v květnu téhož roku, která se do Prešova přemístila v březnu 1960.
 


Komentáře

1 vojtěch skála vojtěch skála | E-mail | 31. října 2013 v 21:52 | Reagovat

RADISLAV ECLER, POZDĚJI SKÁLA-NAR. V CHOCNI  ,VZPOMENE SI NĚKDO_?

2 SergiooM SergiooM | E-mail | 16. ledna 2017 v 18:38 | Reagovat

I found this page on 18th place in google's search results. You need some search engine optimization. Many webmasters think that seo is dead in 2017, but it is not true. There is sneaky method to reach google's top 5 that not many people know. Just search for:  pandatsor's tools

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama