Havárie letounu Bücker Bü 181 v osoblažském výběžku 1944

18. února 2011 v 9:13 | Dališ |  Nehody letadel Bücker Bü-181/Zlin
K této havárii cvičného letounu došlo 18. dubna 1944, pilot-žák Fritz Mayer zemřel.
Jednalo o Bücker Bü 181 označení SG- XN Wnr.330335. Stroj patřil letecké škole Neudorf u Opole.
Zajímavost je, že o 25 minut dříve nedaleko havaroval jiný Bücker 181 ze stejné jednotky a jeho osádka taktéž zahynula.

779/3_35
44.04.18
L.R.
FFS A 4
Jägernsdorf
Absturz infolge Bedienungsfehler
Bü 181 B2 330335 100 Mayer, Friedrich 1/-/-

Udolí Valštejna. Letoun v mlze nalétl z pravé strany z východu. Po zjištění situace zatočil na sever (doprava) a narazil do svahu kopce.
dopad
Píše se válečný rok 1944. Německá Luftwaffe začíná prohrávat na obou stranách fronty a tak letecké školy musí neustále zkracovat výcvik nových bojových pilotů. Jedna z těchto leteckých škol se nachází v Polsku u města Nysy, přibližně čtyřicet kilometrů vzdušnou čarou od Valštejna. .

Ráno 18.dubna přicházejí pilotní žáci k nástěnce s rozpisem letů pro daný den. Mezi nimi stojí Fritz Mayer, který v únoru oslavil devatenácté narozeniny. Pochází z Heidelbergu a po odvodu byl odvelen do pilotní školy v Neudorfu u města Nysy. V denním rozkaze je vedle jeho jména zapsán první samostatný dálkový let s cvičným jednomotorovým BU-181. Trasa letu vede přes Dolní Benešov ve Slezsku a Brno na výcvikovou základnu stihačů v Tullnu u Vídně a zpět. Fritz se v duchu usměje. Po tomto letu ukončí základní výcvik "A" a již mu nebude bránit nic k získání vytouženého pilotního průkazu. V té chvíli ještě netuší, že jeho osud určí úplně jinak.
Po rozpravě před letem usedá do letadla. Při pohledu na prázdné sedadlo vedle sebe, kde poprvé nesedí instruktor, se jej zmocní lehká nervozita, ale úsměv mechanika a vztyčený palec ho zklidní. Po rozjezdu přitahuje řídící páku k sobě a vzlétá. Bücker - Bü 181 je letadlo, které se při letu chová stabilně a dá se jednoduše ovládat. Trasu na Ziegenhals (Glucholazy) již zná zpaměti, po průletu přes město ho již železniční koleje vedou přes Krnov a Opavu až k letišti u Dolního Benešova. Zde se po průletu nad Kontrollturmem stáčí k jihu, míjí Olomouc, prolétá nad Brnem a po poledni dosedá na výcvikové základně v Tullnu. Toto letiště zná, protože zde již byl v minulém měsíci na nácviku leteckých střeleb. Po vystoupení z letadla se nevěřícně rozhlíží okolo sebe. Obrovský výcvikový areál s dvěmi tisíci zaměstnanci, kde se neustále cvičí po sobě jdoucích kurzech 120 kadetů a šedesát důstojníků je značně poškozen. V provizorně spravené jídelně se dovídá, o velikém náletu amerických letadel před šesti dny.

Protože poškozené budovy a hangáry působí neutěšeným dojmem je vděčný letištnímu personálu, který mu ohlásí doplněné pohonné hmoty a letadlo připravené k vzletu. Po startu letadla vidí před sebou velikostí ohromnou a nádhernou Vídeň, ale již se musí stáčet opět k severu a absolvovat cestu zpět. Cesta ubíhá rychle, letadlo letí cestovní rychlostí přes 200km/hod přístroje nesignalizují žádnou závadu. V pozdních odpoledních hodinách míjí Olomouc opět se otáčí nad kontrolní věží letiště u Dolního Benešova, nalétává nad železniční trať a pokračuje v cestě. Po půl sedmé večer vlétá letoun před Krnovem do husté mlhy. Pilotní žák Fritz Mayer se s touto situací během letu setkává poprvé. Vzhledem k tomu že k cíli cesty již zbývá pouhých vzdušných 50 kilometrů, zůstává stále v klidu, udržuje kurz a snaží se najít koleje vedoucí k Glucholazům. Neví ale, že se ze směru letu odchýlil vlevo a s letounem vletěl z východního směru do údolí Valštejnského potoka. Když se pod podvozkem letadla vynoří střechy domů a vrcholky stromů, pilot se pravděpodobně lekl a zabočil prudce doprava na sever. V husté mlze nemohl tušit, že letoun stočil přímo proti vysokému úbočí údolí lemující z obou stran osadu Valštejn. V čase 18:45 se pod koly mihla pastvina, ale to již letoun naráží do kamenné zdi lemující hranici zemědělského pozemku rolníka Antona Schittenhelma. Pilotovi se nárazem tříští lebka, takže požár, který zachvacuje trup letadla, již nevnímá.
K ohořelému vraku letadla a ohledání mrtvého těla se komise z letecké školy dostává až za dva dny. Lékař dr. Pelka konstatuje pilotovu smrt vzniklou nárazem. Ohořelé zbytky letounu jsou pomocí koňského potahu staženy ze svahu a nákladním automobilem odvezeny. Poklidně žijící vesnice, je otřesena touto událostí. Letecká komise vyslýchá dvacetiletou Paulu Schittenhelmovou, která viděla pád letadla ze zahrádky domu svého otce stojícího pod svahem.

kurýrní Bücker Bü-181


 


Komentáře

1 ZdenekM ZdenekM | E-mail | 17. ledna 2017 v 19:17 | Reagovat

Chtěli byste zvýšit návštěvnost na buckerbu181.blog.cz několikrát? Hledat v google: Masitsu's tricks

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama