Únor 2011

Havárie letounu Bücker Bü 181 v osoblažském výběžku 1944

18. února 2011 v 9:13 | Dališ |  Nehody letadel Bücker Bü-181/Zlin
K této havárii cvičného letounu došlo 18. dubna 1944, pilot-žák Fritz Mayer zemřel.
Jednalo o Bücker Bü 181 označení SG- XN Wnr.330335. Stroj patřil letecké škole Neudorf u Opole.
Zajímavost je, že o 25 minut dříve nedaleko havaroval jiný Bücker 181 ze stejné jednotky a jeho osádka taktéž zahynula.

779/3_35
44.04.18
L.R.
FFS A 4
Jägernsdorf
Absturz infolge Bedienungsfehler
Bü 181 B2 330335 100 Mayer, Friedrich 1/-/-

Udolí Valštejna. Letoun v mlze nalétl z pravé strany z východu. Po zjištění situace zatočil na sever (doprava) a narazil do svahu kopce.
dopad
Píše se válečný rok 1944. Německá Luftwaffe začíná prohrávat na obou stranách fronty a tak letecké školy musí neustále zkracovat výcvik nových bojových pilotů. Jedna z těchto leteckých škol se nachází v Polsku u města Nysy, přibližně čtyřicet kilometrů vzdušnou čarou od Valštejna. .

Ráno 18.dubna přicházejí pilotní žáci k nástěnce s rozpisem letů pro daný den. Mezi nimi stojí Fritz Mayer, který v únoru oslavil devatenácté narozeniny. Pochází z Heidelbergu a po odvodu byl odvelen do pilotní školy v Neudorfu u města Nysy. V denním rozkaze je vedle jeho jména zapsán první samostatný dálkový let s cvičným jednomotorovým BU-181. Trasa letu vede přes Dolní Benešov ve Slezsku a Brno na výcvikovou základnu stihačů v Tullnu u Vídně a zpět. Fritz se v duchu usměje. Po tomto letu ukončí základní výcvik "A" a již mu nebude bránit nic k získání vytouženého pilotního průkazu. V té chvíli ještě netuší, že jeho osud určí úplně jinak.
Po rozpravě před letem usedá do letadla. Při pohledu na prázdné sedadlo vedle sebe, kde poprvé nesedí instruktor, se jej zmocní lehká nervozita, ale úsměv mechanika a vztyčený palec ho zklidní. Po rozjezdu přitahuje řídící páku k sobě a vzlétá. Bücker - Bü 181 je letadlo, které se při letu chová stabilně a dá se jednoduše ovládat. Trasu na Ziegenhals (Glucholazy) již zná zpaměti, po průletu přes město ho již železniční koleje vedou přes Krnov a Opavu až k letišti u Dolního Benešova. Zde se po průletu nad Kontrollturmem stáčí k jihu, míjí Olomouc, prolétá nad Brnem a po poledni dosedá na výcvikové základně v Tullnu. Toto letiště zná, protože zde již byl v minulém měsíci na nácviku leteckých střeleb. Po vystoupení z letadla se nevěřícně rozhlíží okolo sebe. Obrovský výcvikový areál s dvěmi tisíci zaměstnanci, kde se neustále cvičí po sobě jdoucích kurzech 120 kadetů a šedesát důstojníků je značně poškozen. V provizorně spravené jídelně se dovídá, o velikém náletu amerických letadel před šesti dny.

Protože poškozené budovy a hangáry působí neutěšeným dojmem je vděčný letištnímu personálu, který mu ohlásí doplněné pohonné hmoty a letadlo připravené k vzletu. Po startu letadla vidí před sebou velikostí ohromnou a nádhernou Vídeň, ale již se musí stáčet opět k severu a absolvovat cestu zpět. Cesta ubíhá rychle, letadlo letí cestovní rychlostí přes 200km/hod přístroje nesignalizují žádnou závadu. V pozdních odpoledních hodinách míjí Olomouc opět se otáčí nad kontrolní věží letiště u Dolního Benešova, nalétává nad železniční trať a pokračuje v cestě. Po půl sedmé večer vlétá letoun před Krnovem do husté mlhy. Pilotní žák Fritz Mayer se s touto situací během letu setkává poprvé. Vzhledem k tomu že k cíli cesty již zbývá pouhých vzdušných 50 kilometrů, zůstává stále v klidu, udržuje kurz a snaží se najít koleje vedoucí k Glucholazům. Neví ale, že se ze směru letu odchýlil vlevo a s letounem vletěl z východního směru do údolí Valštejnského potoka. Když se pod podvozkem letadla vynoří střechy domů a vrcholky stromů, pilot se pravděpodobně lekl a zabočil prudce doprava na sever. V husté mlze nemohl tušit, že letoun stočil přímo proti vysokému úbočí údolí lemující z obou stran osadu Valštejn. V čase 18:45 se pod koly mihla pastvina, ale to již letoun naráží do kamenné zdi lemující hranici zemědělského pozemku rolníka Antona Schittenhelma. Pilotovi se nárazem tříští lebka, takže požár, který zachvacuje trup letadla, již nevnímá.
K ohořelému vraku letadla a ohledání mrtvého těla se komise z letecké školy dostává až za dva dny. Lékař dr. Pelka konstatuje pilotovu smrt vzniklou nárazem. Ohořelé zbytky letounu jsou pomocí koňského potahu staženy ze svahu a nákladním automobilem odvezeny. Poklidně žijící vesnice, je otřesena touto událostí. Letecká komise vyslýchá dvacetiletou Paulu Schittenhelmovou, která viděla pád letadla ze zahrádky domu svého otce stojícího pod svahem.

kurýrní Bücker Bü-181



Recenze plastikových modelářů na modely Bü-181/Z-181/281/381/C-106

16. února 2011 v 10:20
Recenze modelů od výrobců AZmodel a MPM v měřítku 1/72.
(diskuze modelářů z Model fóra.)
Semtam doma vrtám do Bas od AZ a MPM, no z nového AZ moc nadšený nejsem. Rytí je o dost lepší u MPM a rozhodně se lépe stará MPM také staví. Taky má některé detaily jemnější než AZ, ale zase u AZ je rozhodně lepší kokpit (sedačky jsou v AZ ty ze staré MPM 8-[), obsahuje alternativní díly a má lepší dekály (v MPM bylo zažloutlé "Hradišťko). K dekálům zatím jeden poznatek na švédskou verzi - žlutá trupová čísla jsou bez bílého podtisku, tudíž použitelná jen jako šablona na masky. Také bílý popisek na trup by měl být 2x ale je jen 1x, pohledejte tedy doma ve zbytcích nějaké 2 podobné bílé popisky.. Tvarově jsou to kity celkem rozdílné. Kabinka v MPM má krásné ostré rámování, ale zevnitř je zvlněná a trochu mléčná, nejde vyleštit docela. AZ má rámování velmi neznatelné, neostré, je zhruba stejně tlustá jako stará MPM ale je rozhodně čirejší.
MPM hmota se mi opracovávala docela dobře. Je tvrdší. Pracuje se s ní lépe než s AZ, líp se brousí, ale drobné díly se opracovávají
hůře nožem, to je fakt. No každopádně ta čokoládová už v nových MPM rozhodně není, tak se moc nebojte (Pavel Šenk modelář)

Odeslatod Karel Pilát v Úte Úno 01, 2011 1:40 pm
Srovnání budu sledovat, zatím nemám model ani od jednoho výrobce a nejsem přesvědčenej, že mi něco zajímavýho uniklo.

Ale už vím, proč stavím tak pomalu - já blbec vždycky otevírám tu ďouru zepředu a dělám v ní ještě motor! A jak vidím, to je úplně špatně!

Příspěvky: 5864
Registrován: Stř Srp 31, 2005 4:56 pm
Bydliště: Praha
od Pavel Šenk v Úte Úno 01, 2011 1:41 pm
A druhý díl AZ. No, oddechová stavba to zrovna není, protože dobře usadit křídla a VOP se SOP nebylo zrovna pro mne zcela jednoduché. Kabinka si také zaslouží trochu pozornosti při spasování i následné eliminaci spoje. Ale to až příště...
od Pavel Mazač v Úte Úno 01, 2011 1:44 pm
Pěkný Pavle,budu sledovat..já tu od MPM měl a v domnění,že AZ bude o hooodně lepší,tak šla z domu.. no a teď do nákupu AZka se mi nějak ani moc nechce
Naposledy upravil Pavel Mazač dne Úte Úno 01, 2011 1:45 pm, celkově upraveno 1
Příspěvky: 348
Registrován: Stř Dub 20, 2005 8:50 am
Bydliště: Česká Kamenice

od Pavel Šenk v Úte Úno 01, 2011 1:44 pm
Karle, kdybych tu ďouru otevřel, tak bych tyhle "kliklaky" už dodělávat nechtěl Příliš moc energie padne na stavbu z krabičky dle mého gusta...

Jinak vzhledem k tomu, že nové AZ je dejme tomu asi o 20-30 let novější než stará MPM, čekal jsem opravdu kvalitativní skok. Který se ale bohužel nekoná! A to jsem si koupil AZka dvě a chtěl jich mít i více... Tož včil nevím. Takže tyhle dvě AZ si zprzním takhle z krabice a bude. Nejvíce mne stejně naprdly ty švédské dekály (švéd bude MPMka), model nabarvený a teď abych si ještě řezal masky a tu žlutou stopro netrefím
Hotovo 2011:Spitfire PR.XIX, Sk-25, Saladin Mk.II
Semtam pracuji na: Bü-181/C-106 (2xAZ)
Nechce se mi: Avia B-534 IV. (1xRS, 1xHR), F-15E, Ford GPA, KV-107II, Falkar
Temelíny: Blenheim Mk.I, Loire 130, TB-3

http://apolo.koprivnice.org......http://pavelsenk.rajce.net
Příspěvky: 9302
Registrován: Čtv Črc 29, 2004 1:48 pm
Bydliště: Kopřivnice

od Karel Pilát v Úte Úno 01, 2011 1:48 pm
Pavel Šenk napsal:... Nejvíce mne stejně naprdly ty švédské dekály (švéd bude MPMka), model nabarvený a teď abych si ještě řezal masky a tu žlutou stopro netrefím
Asi nemám psát, že já si z 95% vystačím s černou a bílou...
Když to vidím, v krabce jsem to ohodnotil správně: Na tyhle modely jsem ještě nedospěl. Zůstanu u svých Hasegaw.
Rozestavěno: 13 kousků
Mezi nimi: Ju352 a Ar232 (Mach2), Ju88 (Hasegawa), Do23 (Planet Models)
Poslední dokončené: Arado Ar 199 V5 (resin Master.X), Mistel 2 (Hasegawa)

Příspěvky: 5864
Registrován: Stř Srp 31, 2005 4:56 pm
Bydliště: Praha
od Milan Holzapfel v Úte Úno 01, 2011 1:50 pm
Jak tak na to koukám asi prohrabu zásoby a najdou starý MPM. Ještě zkontroluju kabinu. Pokud si pamatuju tak hnusná kabina byl jeden z faktorů proč jsem ji už tenkrát nestavěl (stejně jako Mil 1). Obtisky bych asi nějak splácal. Ta hmota se asi u MPM při opracování trochu štípe, ne?
"Myslel jsem,že blbě vidím. Teď vidím, že vidím dobře, jen blbě stavím!"
Milan Holzapfel
Příspěvky: 2825
Registrován: Čtv Zář 28, 2006 8:30 pm
Bydliště: Brno, 49°12'37.406"N, 16°39'34.818"E
od Petr Tomančák v Úte Úno 01, 2011 1:51 pm
No jo ale Hasegawa do Bückera asi nepůjde. Go 145 od Humy si taky zmákl Karle. Petr
Registrován: Čtv Črc 29, 2004 4:54 am
Bydliště: Krnov
od Pavel Šenk v Úte Úno 01, 2011 1:57 pm
MPM hmota se mi opracovávala docela dobře. Je tvrdší. Pracuje se s ní lépe než s AZ, líp se brousí, ale drobné díly se opracovávají hůře nožem, to je fakt. No každopádně ta čokoládová už v nových MPM rozhodně není, tak se moc nebojte
Hotovo 2011:Spitfire PR.XIX, Sk-25, Saladin Mk.II
Semtam pracuji na: Bü-181/C-106 (2xAZ)

Pavel Šenk
Příspěvky: 9302
Registrován: Čtv Črc 29, 2004 1:48 pm
Bydliště: Kopřivnice
od Batman v Úte Úno 01, 2011 2:03 pm
Já jsem MPMko sbastlil loni v létě. Mléčnou kabinku jsem snadno (až jsem čuměl) vyleštil zubní pastou na hadříku. Co si pamatuju, tak se mi interiér nějak nechtěl vejít, jinak ostatní v pohodě...
Batman
Příspěvky: 98
Registrován: Stř Čer 09, 2010 3:03 pm
Bydliště: Slatiňany
od Pavel Šenk v Úte Úno 01, 2011 2:05 pm
Kabinku uvidím po odmaskování, leštil jsem co jsem mohl, no 100% to není (což u mne není nikdy nic asi ). Jinak ten kokpit jak píšeš, já něco upravil, tak to potom šlo.
Hotovo 2011:Spitfire PR.XIX, Sk-25, Saladin Mk.II
Semtam pracuji na: Bü-181/C-106 (2xAZ)
Nechce se mi: Avia B-534 IV. (1xRS, 1xHR), F-15E, Ford GPA, KV-107II, Falkar
Temelíny: Blenheim Mk.I, Loire 130, TB-3
http://apolo.koprivnice.org......http://pavelsenk.rajce.net
Příspěvky: 9302
Registrován: Čtv Črc 29, 2004 1:48 pm
Bydliště: Kopřivnice
od komisař v Úte Úno 01, 2011 4:22 pm
No vida, další soukromá skupinovka!
Podle fotek to vypadá, že se AZtko nijak "nevytáhlo". Ještě že dělám "čtvrtky" a mám doma nasyslené staré MPMky.
Petr Koliba - KPM Apolo Kopřivnice
http://apolo.koprivnice.org/
"Nemo me impune lacessit."
Příspěvky: 3523
Registrován: Čtv Úno 09, 2006 7:22 am
Bydliště: Lubina
od Milan Holzapfel v Stř Úno 02, 2011 9:41 am
Tak mi to nedalo a včera večer jsem to MPM vyhrabal z pod ostatních krabic. Pravda za ty roky byla krabička trochu zmáčknutá ale obsah je OK. Kabinku jsem vyleštil pomocí leštidel KPM Bratislava a Tamiya Compound uhošťourem upnutým do Proxxonu a docela to jde. Je sice opravdu tlustá a hodně zkresluje, ale aspoň se nebudu muset s kokpitem tak drbat
Tak co, Pavle, mám se přidat? Sice nemám vyřešený dekály (jen kódy - naše znaky by se asi našly), protože ty z Hradišťka jsou tak zežloutlý, že není možno rozeznat ty švédský žlutý čísla a sluníčko teď na vybělení moc nesvítí .
"Myslel jsem,že blbě vidím. Teď vidím, že vidím dobře, jen blbě stavím!"
Milan Holzapfel
Příspěvky: 2825
Registrován: Čtv Zář 28, 2006 8:30 pm
Bydliště: Brno, 49°12'37.406"N, 16°39'34.818"E
od David Maier v Stř Úno 02, 2011 12:58 pm
Jelikož jsem viděl některý části masteru, tak jsem se na novou basu těšil. To co se objevilo v krabici už bylo horší. Ten člověk co formoval mastery to dokurvil. Na kabině orval lemování a podle všeho mu některé díly praskly, tak je asi lepil dohromady. Autor masteru některý moje připomíky komentoval, že "to tam fakt nebylo".
Každopádně co mám zprávy, tak novou kabinu na basu udělá Robert Vaněk (RobTaurus) ve své tradičně špičkové kvalitě, takže osobně čekám až robert vyleze s kabinou a potom se do toho taky pustím.

Příspěvky: 291
Registrován: Čtv Črc 29, 2004 6:18 pm
Bydliště: Liberec

Re: Basy 1/72 - Bü-181/C-106 (2xAZ, 1xMPM)

od VojtaH v Stř Úno 02, 2011 1:08 pm
Tak MPM jsem viděl před x lety bastlit u Kory a to jsem se mu tenkrát smál, jak se s tím pere.
No když vidím technologický "pokrok" po x letech, tak mě smích celkem přechází...
Naposledy upravil VojtaH dne Stř Úno 02, 2011 9:23 pm, celkově upraveno 1

Re: Basy 1/72 - Bü-181/C-106 (2xAZ, 1xMPM)

od Robo_NAVY_Balog v Stř Úno 02, 2011 1:18 pm
jeju to je jake pekneee
Lietadlo je len to čo má nápis NAVY a hák pod prdelou...
od Surefootson v Stř Úno 02, 2011 1:24 pm
Pavle, koukám, že si najel na sériovou výrobu. Pěkný, snad Ti vydrží elán.
Jsem právník. Procházím životem nezván.
Příspěvky: 1707
Registrován: Stř Bře 28, 2007 3:46 pm
Bydliště: Praha
od Martin Černý 'Černoch' v Stř Úno 02, 2011 1:40 pm
Dobrej souboj Pavle. Závidím tě že máš na stole AZ jen dvakrát.
Příspěvky: 12891
Registrován: Pát Črc 16, 2004 1:52 pm
Bydliště: Plasy

Re: Basy 1/72 - Bü-181/C-106 (2xAZ, 1xMPM)

od Pavel Šenk v Stř Úno 02, 2011 1:59 pm
Černochu, jsem rád, třeba někdy třetí koupím, ale pravděpodobnost se blíží limitně k 0.
Davide, o Rob Taurus je to dobrá zpráva, minimálně pro ty co to ještě nelepí. K tomu cos napsal o výliscích a tak, co na to říct... Minimálně kabinka dostala pěkně na zadek.
Milane, klidně se přidej! Kódy si vytiskni nebo stříkni. U kluků z Třebíče visí Corel s několika verzemi co ti můžou pomoct. Jinak kdo chcete stavět švéda, tady je soubor s maskama na kódy na trup: http://pavel.senk.sweb.cz/Basa_maskyAZ.pdf a corel http://pavel.senk.sweb.cz/Basa_maskyAZ.cdr.
Příspěvky: 9303
Registrován: Čtv Črc 29, 2004 1:48 pm
Bydliště: Kopřivnice

Re: Basy 1/72 - Bü-181/C-106 (2xAZ, 1xMPM)

od Karel Pilát v Stř Úno 02, 2011 3:31 pm
David Maier napsal:Každopádně co mám zprávy, tak novou kabinu na basu udělá Robert Vaněk (RobTaurus) ve své tradičně špičkové kvalitě, takže osobně čekám až robert vyleze s kabinou a potom se do toho taky pustím.

Tak to bych možná zauvažoval i já.
Rozestavěno: 13 kousků
Mezi nimi: Ju352 a Ar232 (Mach2), Ju88 (Hasegawa), Do23 (Planet Models)
Poslední dokončené: Arado Ar 199 V5 (resin Master.X), Mistel 2 (Hasegawa)
Příspěvky: 5864
Registrován: Stř Srp 31, 2005 4:56 pm
Bydliště: Praha
od Ondřej Škarka v Stř Úno 02, 2011 8:34 pm
Ahoj Pavle. Buckery jsem už viděl a chyby k nim jsi mi řekl, takže souhlasím s rozdílností obou stavebnic. Stavba se mi moc líbí a taky, že jsi to zazím dostal tak daleko...
Už se těším na barvy.
Ondřej Škarka, 15 let, modelařím 5 let
MK SMČR 240 Apolo Kopřivnice - http://apolo.koprivnice.org/
Preferované měřítko - 1/72, 1/48

Prodej - http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=16&t=54114
Příspěvky: 1250
Registrován: Pon Zář 28, 2009 7:54 am
Bydliště: Kopřivnic
od 172flogger v Sob Úno 05, 2011 10:32 pm
Milan Holzapfel napsal:Jak tak na to koukám asi prohrabu zásoby a najdou starý MPM. Ještě zkontroluju kabinu. Pokud si pamatuju tak hnusná kabina byl jeden z faktorů proč jsem ji už tenkrát nestavěl (stejně jako Mil 1). Obtisky bych asi nějak splácal. Ta hmota se asi u MPM při opracování trochu štípe, ne?

Já Mi-1 kupoval a stavěl v devadesátých letech a kabinka byla vaku. Až pozdějc jsem z druhé ruky koupil znovu a se vstřikovanou. Mám pocit, že u C-106 existovaly taky obě kabinky. Měl jsem se vstřikovanou a ta byla docela mléčná. Vzpomínám si, že hnědý plast u Mi-1 byl hodně křehký. Mi-1 i Bu-106 přebaloval WK Models, což je myslím ten hroznej spammer. Místo hnědýho plastu už byl šedej jako u novějších shortrunů MPM.
MPM C-106 jsem prodal s tím, že si jednou místo něj koupím Huma Bu-181 (údajně lepší?), ale k tomu už se nedostanu, naše poválečný vrtuláky šly mimo můj zájem.
1/72. Nic víc, nic míň.
Příspěvky: 4881
Registrován: Pon Led 28, 2008 1:29 am
Bydliště: JČHC
od Milan Holzapfel v Ned Úno 06, 2011 2:29 pm
Původní kabiny u obou modelů byly vstřikované. Acetátové kabinky byly až v daších vydáních právě pro nepoužitelnost těch lisovaných. Podle některých ohlasů jsou dnes i ty acetátové nepoužitelné protože zežloutly a zkřehly (aspoň některé).
"Myslel jsem,že blbě vidím. Teď vidím, že vidím dobře, jen blbě stavím!"

Milan Holzapfel
Příspěvky: 2825
Registrován: Čtv Zář 28, 2006 8:30 pm
Bydliště: Brno, 49°12'37.406"N, 16°39'34.818"E
od 172flogger v Ned Úno 06, 2011 4:40 pm
To je pravda, takovou jsem taky viděl. Co ta Huma, ta je horší nebo lepší než MPM? http://modelingmadness.com/scotts/axis/ ... ma181p.htm
1/72. Nic víc, nic míň.
Příspěvky: 4881
Registrován: Pon Led 28, 2008 1:29 am
Bydliště: JČHC

Re: Basy 1/72 - Bü-181/C-106 (2xAZ, 1xMPM)

od Martin Decarli v Pon Úno 07, 2011 2:16 am

Já se ztotožním s "většinou" ,.... Model MPM ač je z roku možná 1990 se staví pohodově, tvarově je slušný , tá mléčná kabinka se rozleští a to ostré rámování je fakt realistické. Tmelu sem použil minimum, nejvíc práce mi dalo stříkání - ale to byl muj problém chtěl jsem Z381 béžovo modrou. Rád bych sem pověsil fota ale - prosím poradte mi někdo jako počítačovému mantákovi jak sem fotky umístit.Díkas....

Příspěvky: 96
Registrován: Ned Srp 12, 2007 9:59 pm
od magellan v Pon Úno 07, 2011 8:39 am
od Martin Decarli v Pon Úno 07, 2011 9:19 am
Omlouvám se za "ztrojení" jedné fotky...dělám to poprvé
Nicméně oproti originálu sem tam tuším jen mírně upravil prostor za sedačkami, vyleštil kabinu a udelal vstup vzduchu na druhé straně-pro Z 381.
Příspěvky: 96
Registrován: Ned Srp 12, 2007 9:59 pm
od Pavel Šenk v Pon Úno 07, 2011 10:11 am
Pěkný, Martine. Možná by stálo za úvahu podle fotek doplnit marking o buď nápis "Státní letecká správa" nebo černý obdélník místo něj a na rozhraní barev dát tmavomodrý proužek i na SOP a trup.
Pěkné fotky přímo na OK-DRK mají na webu kluci z Třebíče:
http://www.tnmc.cz/walkaround/bu181.php
http://www.tnmc.cz/img/walkaround/letad ... img057.jpg
od Pavel Klouček v Pon Úno 07, 2011 11:11 am
No jen by mě zajímalo, jak by se jim líbilo s tou 381 pořád jen couvat Každopádně na Z-381 krom nového čelního panelu a té opačně točivé vrtule chybí ještě žebrování na motor a jinak rozmístěné výfuky, to je z draku a rozdílů prakticky vše. Pak už byly jen různé kombinace těch zadních obloukových oken kabiny, buď žádné, jedno nebo obě. O dobré tvarové shodě MPM bych si dovolil trochu polemizovat, ale co už.
Příspěvky: 2803
Registrován: Úte Pro 28, 2004 7:28 am
Bydliště: Liberec
od Martin Decarli v Pon Úno 07, 2011 11:52 am
to Pavel Senk: Ano ta státní let. inspekce tam chybí(asi proto že mám z teto organizace pupínky )...ovšem ten proužek(tmavomodrý nebo černý) je tak ukrutně tenký že je měřítkově myslím nemožné ho udelat. Jedině že by nebyl měřítkový.
Nikomu necpu že mám supr model ale mě se líbí, basa to je, a v teto "kamu" mi přijde desně zajímavá. Po čtvrtkové béžové MI1 mi tento kabát připadá parádní a už uvažuju o Ae 145, Sokolu, Junáku apod...
od Pavel Šenk v Pon Úno 07, 2011 1:21 pm
Myslím že by to šlo pořešit dekálem ta modrá... A černý obdélník místo nápisu též. Ono trochu mimo měřítko by to nevadilo. Ostatně, všechno to je kompromis. Taky uvažuju, že OK-DRK udělám i z jednoho AZ, uvidím. Nechce se mi maskovat to je vždy drbačka. Tobě se to povedlo.
Hotovo 2011:Spitfire PR.XIX, Sk-25, Saladin Mk.II
Semtam pracuji na: Bü-181/C-106 (2xAZ)
http://apolo.koprivnice.org......http://pavelsenk.rajce.net
od Martin Glogar v Pon Úno 07, 2011 9:34 pm
A hele, jak jsi byl pilný ... A copak se to tam ve vitrínce za B.534 schovává, to už je dýl rozvrtané, nebo novinka?
od Pavel Klouček v Pát Úno 18, 2011 10:52 am
Tak jsem poprvé roztrhl pytlík s výlisky, protože jsem chtěl zkanibalit vrtuli na Austera. Pánové, už zcela chápu vaše rozčarování, tohle se nechce stavět ani mě .... To co formař zpáchal na spodku trupu (který byl ostatně jedním z nějvětších tvarových problémů ostatních modelů), za to by mu měli přerazit ruce ...
od Martin Decarli v Stř Úno 23, 2011 2:57 pm
Vracím se po čase k "base" čs.státni inspekce - doplnil sem černý proužky, výfuky a nápis
Ale hlavně mě fascinuje článek v modeláři 2/2011 - fakt sem čuměl jak trubka kolik jich letalo pestrobarecných.
Jen je škoda že asi nejpestřejší je tam pouze na čb.fotce. Žlutý s červenámi trojuhelniky-neznáte náhodou někdo imatrikulaci týhle mašiny????
od Pavel Klouček v Stř Úno 23, 2011 3:55 pm
To víš že známe, Z-281 OK-AWY, v.č.92, pilotka Božena Krajčová (v Modeláři mají ve jménu překlep). Paní Božena byla populární zlínskou akrobatkou, dokonce v akrobacii soutěžila. V roce tuším 1949 emigrovala a žila pak v Austrálii, zda se dále věnovala letectví nevím. Letoun nesl ještě klasické schéma pro všechny Z-281 na leteckém dnu v červenci 1947 a na dalším leteckém dnu v září téhož roku již nese ty žluto-červené klíny na horní straně křídel a tuším i VOP (na to éro existuje víc pěkných fotek) a na motorovém krytu velký znak. Imatrikulace zezhora na křídlech zmizela, odspodu mašina zůstala původní.
od Martin Decarli v Stř Úno 23, 2011 4:15 pm
to Pavel Klouček-dík za osvětlení!!!!! Hned si znamenáma sken fotky ukládám...jinak časák zabordelím a vím prd.
Asi zakoupím AZ a pujde do žlutočervený...
od Pavel Šenk v Čtv Úno 24, 2011 8:30 am
Švédská basa alias Sk-25 je hotova. Více v galerii: viewtopic.php?f=6&t=53986



Havárie civilního Zlína Z-281 dne 24.5.1947

16. února 2011 v 10:18 | Zdeněk Svatoš |  Nehody letadel Bücker Bü-181/Zlin

Havárie letadla Zlín Z-281 z 24.května 1947

Na konci Žďáru, nedaleko silnice směrem na Křižanov, stojí na louce pomník připomínající leteckou havárii, která se zde stala v roce 1947. Malý letoun Z-281 imatrikulace OK-ZZH patřící firmě Baťa zde v mlze ztratil orientaci a zřítil se. Při nehodě zahynul cestující JUDr. Ján Bojna a pilot letec Dionýz Hanák. Pomník byl odhalen u příležitosti prvního výročí havárie letadla 23.5. 1948.






























Text na pomníčku

Na tomto miestě dňa 24. mája 1947 tragicky zahynuly slováci tajomník Kožgumu JUDr. Ján Bojna nar. 28. 8. 1910 a pilot letec Dionýz Hanák, nar. 22. 5. 1915 Zamestnanci n.p. BAŤA - Baťovany pri vykonávanní služobných povinností smerujúcich k vybudovaniu lepšej budúcnosti nášho ludu. Česť ích pamiatke.

Pomník
Strohá fakta
Katastrofa 24.5.1947
poznávací značka letounu: OK-ZZH
typ letadla: Z-281
místo: Žďár nad Sázavou
provozovatel: Fa Baťa
počet sedadel: 2
počet letících: 2
pilot: D. Hanák
usmrceno: 2
příčina: Ztráta orientace při vlétnutí do mlhy. Pád letounu.

Zlín Z-281 technický popis

Jde o Bucker Bü 181, který byl po válce v Československu vyráběn v několika variantách pod označením Z-181, Z-281, Z381, C-6 a C-106.
Verze Z-281 byla vyrobena v počtu asi 100 kusů a vybavena motory Toma 4 o výkonu 105 koní. Rozpětí 10,60 m, délka 7,85 m, výška 2,06 m. Hmotnost letounu 480 kg, vzletová hmotnost 750 kg. Maximální rychlost 215 km/h, cestovní rychlost 195 km/h, dostup 5000 m, dolet 800 km.

Poválečná výroba Bückeru Bü-181 Bestmann v Československu

16. února 2011 v 10:15
Nejdéle létající v rejstříku působící Z-381 OK-BPK z aeroklubu Točná, která byla vymazána v roce 1965.Dost velká část aeroklubových bas opustila rejstřík v roce 1960 (Z-281 a Z-381).

www link na video jak se vyráběl Bü-181 Bestamnann

nebo


Poválečná výroba letounu Bücker Bü-181 Bestmann

16. února 2011 v 10:14
Poválečná výroba a provoz letounů Bücker Bü-181 "Bestmann.

www link na video jak se vyráběl Bü-181 Bestamnann

nebo



Operators/Provozovatel:
  • Algeria
    Algerian Air Force - Gomhouria
  • Croatia
    Air Force of the Independent State of Croatia
  • Czechoslovakia
    Czechoslovak Air Force
  • Egypt
    Egyptian Air Force - Gomhouria
  • Germany
    Luftwaffe
  • Hungary
    - Postwar.
  • Poland
    - Postwar.
  • Sweden
    Royal Swedish Air Force
  • Switzerland
-----------------------------------------------------------------------------------

Variants/Varianta
  • Bu 181
    Prototype.
  • Bu 181A
    Two-seat primary trainer aircraft.
  • Bu 181D
    Two-seat primary trainer aircraft. Slightly modified version, with only minor improvements.
  • Zlín Z.181
    Two-seat primary trainer aircraft. Czech production version of the Bu 181D, built by Zlín in Czechoslovakia after the war.
  • Zlín Z.281
    Two-seat primary trainer aircraft, powered by a Toma 4 piston engine.
  • Zlín Z.381
    Two-seat primary trainer aircraft, powered by a 105-hp (78-kW) Walter Minor piston engine. Czech Air Force designation C-106.
  • Gomhouria Mk 1
    Two-seat primary trainer aircraft, powered by a Walter Minor piston engine. Egyptian production version of the Zlín 381, built under licence in Egypt by the Heliopolis Aircraft Works.
  • Gomhouria Mk 2
    Two-seat primary trainer aircraft, powered by a 145-hp (108-kW) Continental C-145 piston engine.
  • Gomhouria Mk 3
    As Mk. 2, but with improved undercarriage.
  • Gomhouria Mk 4
    Increased fuel capacity.
  • Gomhouria Mk 5
    Similar to Mk 1, powered by Walter Minor, but with different engine mounting.
  • Gomhouria Mk 6
    Continental O-300 engine.
  • Sk 25
    Swedish Air Force designation of the Bucker Bu 181.

Historie Bücker Bü-181 Bestmann

16. února 2011 v 10:13
Bücker Bü-181 Bestmann - Vznik, vývoj, vlastnosti a použití
Po konstrukci letounu Bü-133 vyrobila firma Bücker prototyp letounu Bü 134, který se však příliš nepovedl. Jednalo se o dvoumístný jednoplošník poháněný motorem Hirth HM 504 o výkonu 77 kW (105 k). Zkušební lety prototypu D-EQPA proběhly v roce 1936. Další konstrukcí, která se vyráběla jen v malé sérii pro civilní uživatele, byl první dolnoplošník firmy Bücker typ Bü 180 Student. První prototyp tohoto letounu byl zalétán v roce 1937 a nesl poznávací značku D-ELIO.
V únoru 1939 se uskutečnily první lety prototypu (D-ERBV) nového cvičného letounu Bü 181 Bestmann určeného pro potřeby vojenského letectva. Byl to dvoumístný dolnoplošník s uzavřenou kabinou se sedadly vedle sebe. Křídla měla dřevěnou konstrukci potaženou v přední části překližkou, zbytek krylo plátno. Trup oválného průřezu měl do výšky kabiny plechový potah (slitina oceli a molybdenu), ostatní části trupu byly potaženy překližkou. Rovněž ocasní plochy měly dřevěnou konstrukci potaženou překližkou, pouze pohyblivé části měly plátěný potah. Letoun měl klasický pevný podvozek s ostruhovým kolem. Palivová a olejová nádrž byly umístěny v trupu. Zkoušky prokázaly dobré vlastnosti letounu a již koncem roku 1939 objednalo RLM první sériové stroje Bü-181A poháněné motorem Hirth HM 504 o výkonu 77 kW (105k).
Mateřská továrna Bücker v Rangsdorfu vyrobila do konce války 5 900 kusů Bü 181 A, dalších 708 kusů Bü 181 A a částečně modifikovaných Bü 181 D vyrobila továrna Fokker v Amsterdamu. Letouny sloužily v Luftwaffe převážně v pilotních školách, např. v FFS A/B 23 v Kaufbeurenu a v FFS A/B 112 v Langenlebenu. Jako spojovací a dopravní je používaly také štáby mnoha operačních jednotek Luftwaffe.
V březnu 1945 vznikla myšlenka použití tohoto typu v boji proti tankům. V letecké škole v Trebbinu u Berlína bylo několik (pravděpodobně 12) letounů Bü 181 upraveno pro nesení čtyř protitankových zbraní Panzerfaust 100 umístěných po jedné na pylonech na horní a spodní straně křídla. Letoun měl zahájit palbu z výšky 20 až 30 m ve vzdálenosti 150 m od cíle. Iniciátorem celé této akce byl Oberfeldwebel Buchsteiner.
Na začátku dubna 1945 byly vytvořeny tři Panzerjagdstaffel z nichž však pouze 3. Staffel byla plně připravena k operačním letům. Jednotka byla umístěna v Kaufbeurenu na letišti pilotní školy. Měla ve výzbroji 12 letounů vyzbrojených Panzerfausty a koncem dubna začala operovat proti americkým tankovým jednotkám. Bojová kariéra jednotky skončila 4. května 1945.
Jedné posádce se podařilo 18. května 1945 uletět do Švýcarska kde letoun později převzalo vojenské letectvo. V letech 1944-46 se Bestmanny vyráběly také ve Švédsku, kde firma AB Hagglund vyrobila pro vojenské letectvo 125 strojů označených Sk 25.
Ihned po ukončení války se rozběhla sériová produkce Bü 181 v Československu u firmy Zlín v Otrokovicích. Celkově zde bylo vyrobeno 783 letounů tohoto typu pod označením Z-181 (180 kusů), Z-281 (s motorem Toma 4, 100 kusů), Z-381 (s motorem Walter Minor 4-111, 184 kusů) pro civilní uživatele a C-6/C-106 (319 kusů) pro vojenské letectvo. Poslední Bü 181 byly vyrobeny v 50. letech v Egyptě, který získal od firmy Zlín licenci na výrobu letounů Z-381. Továrna Egyptian Heliopolis Aircraft Works tyto letouny vyráběla pro potřeby egyptského letectva a dalších arabských zemí. Arabská verze tohoto letounu se nazývala Gomhouria.

www link na video jak se vyráběl Bü-181 Bestamnann

nebo


Technický popis

Bucker Bü 181: byl dvoumístný cvičný letoun.
Pohon: řadový motor Hirth 504A o výkonu 77 kW (105 k).
Výzbroj: v protitankové verzi čtyři protitankové zbraně Panzerfaust 100 na křídle (viz. foto).
Technická data:
Rozpětí: 10,60 m, Délka: 7,85 m, Výška: 2,06 m, Hmotnost letounu: 480 kg, Vzletová hmotnost: 750 kg, Maximální rychlost: 215 km/h, Cestovní rychlost: 195 km/h, Výstup do 1 000 m: 5,3 min, Dostup: 5 000 m, Dolet: 800 km